Waarom?

Maak ruimte voor creativiteit! Die oproep doen we aan alle basisscholen in Nederland. Maar waarom?

Een afbeelding met portretfoto's van alle ambassadeurs van de campagne Maak ruimte voor creativiteit. Van linksboven naar rechtsonder: Karim, Isabelle, Jeangu, India, Hedy, Froukje, Klaas en Babs.

Creatieve vakken op de basisschool of in het gespecialiseerd onderwijs zijn helaas geen vanzelfsprekendheid. Dat ligt niet aan de wil van schoolleiders en leerkrachten, maar aan de beschikbare tijd, ruimte en geld. Drie dingen die in het onderwijs nou eenmaal niet voor het oprapen liggen. We zien hoe vol de dagen zijn en hoe er moet worden gewerkt aan de basisvaardigheden als rekenen en taal.

Jezelf en de wereld begrijpen
Maak ruimte voor creativiteit is een initiatief van stichting Méér Muziek in de Klas. In deze campagne pleiten we er samen met ambassadeurs en samenwerkingspartners voor om creatief onderwijs nét zo normaal te maken als reken- en taalles. Want creatief bezig is een noodzaak is om de wereld te begrijpen en jezelf te uiten. Juist kinderen die thuis minder kansen hebben, hebben creativiteit op school het hardst nodig.

Uit het onderzoek ‘Hoe kunst gelijke kansen schept’ (2024) van Mark Mieras blijkt dat creativiteit kinderen niet alleen leert om te tekenen of muziek te maken, maar ook om problemen anders aan te pakken, om samen te werken en om met lef en vertrouwen in het leven te staan. Vaardigheden die je ook later in je leven nodig hebt. Mark Mieras liet zelfs zien dat door toegang tot kunstonderwijs de kansen op een professionele carrière tot 250 procent kunnen toenemen.

Iedereen kan helpen
In Nederland groeit 1 op 9 kinderen op in armoede. Zij komen minder in aanraking met bijvoorbeeld dansen, theater, mode of muziek. Daarom richt deze campagne zich op de plekken waar zij op school zitten. Op deze scholen is het vaak nog moeilijker om aandacht aan creativiteit te geven. Een aantal basisscholen krijgen gedurende de campagne advies en begeleiding vanuit Méér Muziek in de Klas en lokale (cultuur)partners. Op deze pagina volgen we hun proces naar méér ruimte voor creativiteit.

Scholen kunnen het creatieve doek bestellen en meedoen aan de Creatiefste Expositie van Nederland, in 2026. Scholen met een hoge schoolweging die geen subsidie krijgen, kunnen daarnaast een creativiteitsbudget ontvangen om zelf gelijk aan de slag te gaan. De stichting ondersteunt scholen bij de samenwerking met lokale cultuurinitiatieven, het aantrekken van vakdocenten en fondsenwerving. Dat doen we niet alleen, maar samen met lokale partners, ambassadeurs en landelijke samenwerkingspartijen.

Pilotscholen door hele land
Basisscholen kunnen dit probleem niet alleen oplossen. Daarom zet Méér Muziek in de Klas vandaag zelf een stap naar voren met deze campagne. Dit jaar start de stichting een pilotproject en biedt een aantal basisscholen een intensief begeleidingstraject. Daar blijft het niet bij, want scholen met leerlingen die opgroeien in een kansarme omgeving en geen subsidie krijgen, kunnen vanaf vandaag via Méér Muziek in de Klas een startimpuls ontvangen om zelf gelijk aan de slag te gaan. De stichting ondersteunt scholen bij de samenwerking met lokale cultuurinitiatieven, het aantrekken van vakdocenten en fondsenwerving.

Een ingezoomde foto van het creatieve doek. Je ziet een kinderhand die aan het knutselen is. Het kind maakt een vrolijke vlaggetjeslijn met allerlei kleuren.

Over Stichting Meer Muziek in de Klas
Stichting Méér Muziek in de Klas heeft het initiatief voor deze campagne genomen. Samen met verschillende ambassadeurs, partnerorganisaties en experts uit het onderwijsveld doen we de oproep om meer ruimte voor creativiteit te maken.

De stichting Méér Muziek in de Klas zet zich sinds 2015 in voor structureel muziekonderwijs voor alle basisschoolkinderen in Nederland en Caribisch deel van het Koninkrijk. In 2023 is het werk van de stichting verbreed naar het toegankelijk maken van een breed cultuuraanbod voor kinderen en jongeren voor wie dat niet vanzelfsprekend is. Het doel is de wereld van de leerling te vergroten en een bijdrage te leveren aan de cognitieve, sociale en creatieve ontwikkeling van kinderen. De stichting sluit aan bij het programma school en omgeving van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.